Copyright © Henk Filippo 2015. Ontwerp en webdesign Henk Filippo | All rights reserved

Langlaufen

April 2012: Skitocht Khibiny gebergte Kola, Russisch Lapland.

Deel 1 (ca 2 min): doorsteek Imandra - Kirovsk

Deel 2 (ca 3 min): Kirovsk - oversteek over de Ramzai-pas in de Khibiny toendra.

Reisverslag

April 2012: Skitocht Khibiny gebergte Kola, Russisch Lapland

Met 8 langlaufers trokken we april 2012 door de Khibiny toendra op het Kola schiereiland, Russisch Lapland. Op toelanglaufski’s doorkruisten we dit fraaie gebergte. Ruiger en imposanter dan Fins Lapland; wildernis vrijwel zonder huizen en accommodaties. Daardoor moesten we soms lange afstanden afleggen om bij de volgende overnachtingsplek te komen. De steun van Frank de Wit, van Kola Tours, die met zijn sneeuwscooter de bagage vervoerde, was onmisbaar. Onderweg kreeg ik steun van een locale langlaufgids met de oriëntatie en het vinden van de juiste route.

Het was een geslaagde week, met veel belevenissen. De organisatie door Frank en Svetlana van Kola Tours was perfect! Opvallend was dat we niet alleen een indruk van de grootse natuur van Kola hebben gekregen, maar vooral van het leven in Rusland en Kola. Op deze reis hebben we een goed beeld gekregen (soms een cultuur shock) van Kola met zijn inwoners, mijnen en industriesteden. Vooral het contrast tussen lange dagen skiën door de wildernis en het verblijf in de stad was groot. De meeste van ons hebben die afwisseling gewaardeerd. Omdat je nu eenmaal niet ieder jaar naar Rusland gaat voor een skitocht was het leuk en leerzaam om meer te weten te komen over land en volk.

Kortom de reis in 2012 gaf ruige natuur en Russische cultuur in een interessante mix!

programma

dag 1- Via Ivalo (Finland) per taxibus door de eindeloze wildernis naar Murmansk.

dag 2 – Na een excursie door havenstad Murmansk (historisch museum, kunstmuseum, haven met  atoomijsbreker “Lenin”) vertrokken we voor een rit van 140 km over de toendra naar de mijnstad Monchegorsk.

dag 3 – Start van onze skitocht direct vanuit het hotel. Over het brede Imandra meer naar een klein dorpje en verlaten stationscomplex, waar een huis was ingericht als eenvoudig onderkomen (25 km). De bagage werd vervoerd op de slee achter de sneeuwscooter van Frank de Wit, die onderweg telkens klaar stond met een vuur, koffie/thee en de heerlijkste warme lunches.

dag 4 – We zetten onze tocht voort door uitgestrekte bossen en skiën over bospaden diep het Khibiny gebergte in naar een klein berghotel (30 km). ’s Avonds genieten we van een traditionele banya-sauna met afkoelen in een wak in de rivier.

dag 5 – Door een prachtige vallei en over een bergpas skiën we naar het stadje Kirovsk. Onderweg zorgt een filmcrew met helikopters en sneeuwscooters voor merkwaardige taferelen. Bij het eindpunt bezoeken we een sneeuwkasteel met ijssculpturen en worden we naar de mijnstad Apatity gebracht waar we verblijven in een hotel.

dag 6 – Rustdag in Apatity met bezoek aan het plaatselijke mijnbouwmuseum en een korte skitocht in de omgeving.

dag 7 – Terug naar Kirovsk en vertrek voor de laatste lange skidag. Een schitterende route door maagdelijke sneeuw brengt ons over de beroemde Ramzai bergpas,  omgeven door steile rotswanden. Na een lange afdaling en een wildernislunch bereiken we het Imandrameer en het eindpunt van de skitour (35 km). ’s Avond terug naar Murmansk.

dag 8 – Via Ivalo vliegen we terug naar Nederland.